الأربعاء، 30 ديسمبر 2009

بيكا.. توضيح لابد منه

انا اسف جدا.. بقالي كتير اوي مكتبتش هنا ، بس هعمل ايه في ماما؟ مشغولة ومش فاضية تيجي تحكي.. معلش بكرة اكبر واتعلم اكتب لوحدي
النهاردة مش هحكي مغامرة جديدة ولا حاجة.. هوضح ليه بابا بيناديني باسم بيكا اللي انا بحبه جدا
اول ما اتولدت بابا مكانش عارف يخترعلي اسم تدليل.. ماما كانت بتناديني بحاجات كتير.. منها مثلا : عمري - عموري - مرموري - موري - حبيب ماما - البي ، وحاجات كدة من بتاعت الامهات ، بس بابا مكانش مقتنع اوي بالتدليل دا ، لحد ما بدا يلاعبني لعبة كنت بحبها اوي - اصلي بحب اي حاجة بابا يعملهالي - واللعبة دي كانت انه يحدفني لفوق - بس بالراحة عشان كنت صغنن اوي - ويقولي : تيكا تيكا تيكا وانا اضحك واتبسط جدا ، وبعدين بدات كلمة تيكا تيكا تيكا دي تتحرف لشيكا شيكا بيكا ، وبرضه افضل اضحك ، ولما ماما بدات تغني قدامي اغنية شيكا بيكا وبولوتيكا ومقالب انتيكة انتبهت وحبيت الاغنية جدا ، وبابا بذكائه اخد باله ان اي كلمة فيها حرف الكاف والالف بتشد انتباهي فبقت دي اغنيتي المفضلة اللي بيغنوهالي ومنها بابا ابتدا يغنيلي : ولا تزعل ولا تحزن اضحك برضه يا بيكا (بدل ويكا)، وبقى اسم التدليل بتاعي هو بيكا
ماما في الاول مكانتش حابة ان الاسم دا يلزق فيا كدة ، بس بعدين استسلمت وبقت هي كمان تندهني بيه .. وانا بحبه جدا ، وعلى فكرة دا كانت تاني كلمة نطقتها ف حياتي بعد كلمة بابا ، ونطقتها واضحة ومتفسرة زي ما بابا بيقولهالي بالظبط ، ودلوقت بابا بيالفلي عليها اغاني ، زي مثلا :
بيكا بيكا بيكا.. كلنا كدة عاوزين بيكا .. بيكا بيكا بيكا.. لا ف روسيا ولا ف امريكا ، ودي على نفس لحن اغنية صورة
حكاية طويلة.. مش كدة؟

10 شجعوني:

  1. الله يا عمر

    دنا بعشق الغنوة دى يا واد

    كدا كل ما اغنيها
    هفتكرك يا حبيبى

    خلتنى هحبها اكتر
    شوفت إنت لطيف إزاى؟؟

    و الله بابا راجل حنين قوى
    و ماما شخصية جميلة قى

    و إنت طالعلهم حلو
    قوى قوى


    قول لماما طنط فاتيما بتسلم عليكى
    و بتقولك فيه لقاء حريمى يوم الجمعة
    و التفاصيل عند طنط خيخة
    فممكن نشوف ايه النظام و ينفع لو نروح ؟

    بوسة و حضونات يا حبيبى
    !!

    ردحذف
  2. طويله بس حلوه يا بيكا :)

    ردحذف
  3. بيكا بيكا يا شيكا بيكا ياحبيب طنط بدورة وحشني ياواد انت وحشني انت ومامتيك قوي يارب اقدر اشوفكم قريب يارب

    ردحذف
  4. وأخيرا عرفنا سر أسم بيكا

    وحشتنى قوى يا بيكا باشا وليك وحشة جامدة بجد

    ونفسى أشوفك قريب أنت وماما وبابا

    أبقى سلم ليا عليهم قوووووووى

    ردحذف
  5. طنط فاتيما
    وحشاني موت يا طنط.. انا بحبك اوي يا طنط وبستغرب اوي لما تقولي على حد حنين وحلو .. هو فيه يا طنط اطيب ولا احن ولا احلى منك؟ دا حضرتك كلك ذوق ورقة وحنية.. انا عرفت ماما ليه بتحبك اوي كدة
    لما نتقابل ان شاء الله نبقى نغني الاغنية دي سوا طالما طلعنا بنحبها زي بعض
    بالنسبة للقاء بتاع الجمعة فدا يا طنط هيكون يوم عيد ميلادي.. هحاول اقنع بابا ناجل عيد الميلاد عشان نقدر نيجي انا وماما

    ردحذف
  6. طنط اقصوصة
    ميرسي على المجاملة اللطيفة دي يا طنط
    منورة حضرتك

    ردحذف
  7. طنط بدورة
    وحشتينا خاااااااااص يا طنط.. انا زعلان عشان حضرتك يوم البؤجة سبتينا ومشيتي بسرعة ملحقناش نقعد سوا.. يا ريت حضرتك وماما تتقابلوا قريب عشان اشوفك
    بحبك يا طنط خالص

    ردحذف
  8. طنط بوسبوس
    يا طنط والله حضرتك اللي وحشتينا جدا ، وبقالنا مرتين نتجمع عشان عندنا امل نشوف حضرتك بس مبتجيش.. هنشوفك امتى بأه؟

    ردحذف
  9. حلوة الحدوتة
    اولا كل سنة و انت طيب يا بيكا

    المهم انا باباياى بيدلعنى ب قلة تخيل :-)) معرفش حكاية الاسم ايه
    و الله ما اشبه القلة خالص
    و المهم كنت بحب الاسم لحد ما عرفت يعنى ايه قلة :-)))و اعترضت شوية بس بعدين طنشت المعنى و خلتنى فى الدلع و بس
    ماهو الدلع حلو
    و يسلام لما يقولى هاتلى كوباية مياه ياقلة :-)))
    بقوم اجيبها و انا بضحك

    ردحذف
  10. طنط واندا
    عمو ملوش حق خالص يدلعك الدلع دا.. دا حضرتك زي القمر.. هو اكيد قصده فلة بس النقطة الزيادة اتحطت غصب عنه
    ربنا يخليكي ليه يا طنط ويا رب تفضلي تنوريني هنا على طول
    بيكا

    ردحذف